Las Marias på hyttetur (Maria Øyen)
Forside Add meg Om meg Kontakt

Las Marias på hyttetur

God påske alle sammen!

På søndag tok jeg toget nordover, til Bjerka! Toget dit tar like lang tid som toget fra Heggedal til Oslo, likevel er det første gangen jeg er der. Jeg besøkte Maria, og vi bodde i gjestehuset de har. Selv om det ligger rett ved Bjerka sentrum, var det som å være på hytta. Før vi dro til huset, viste Maria meg rundt på Bjerka, blant annet på Bjerkastranda, som bare har en halv oljetønne til grill! Skandaløst..

Rystua. Vi brukte endel tid på å hente ting vi trengte, og skrive handleliste, og kjøpe mat, men når vi endelig var ferdig, kunne vi begynne å planlegge måltidene. Vi tenkte vi skulle kjøre på med 7/2-dietten, og ha fastedagene mens vi var der, noe vi klarte ganske bra, helt til vi lagde frokost klokken to.

Maria ble utnevnt til kjøkkensjef, og jeg utnevnte meg selv til stuesjef. Maria rules.

Dette er frokost, mandag. Som dere ser, har jeg lært masse på hotellet om hvordan man skal dekke på. Vaflene var selvsagt med havregryn. Pynt hadde vi også på bordet, både lys, påskeduk og en påskekylling (badeand).

Mens vi spiste frokost, så vi film nummer to, En shopoholikers bekjennelser. Den første filmen vi så, så vi på søndagen.

Var ikke noe problem å holde varmen med en sånn stor vedovn! Vi sov i stua, på luftmadrassen vi alltid sover på, så det var bare å rulle ut av sengen og fyre på morgenen om det ble kaldt.

Siden vi fastet den første tiden, måtte vi ta igjen med litt påskeklisjeer.

Ettersom været var strålende, med sterk vind og endel skyer, bestemte vi oss for å komme oss ut drivhuset hytta vår hadde forandret seg til. Vedovnen viste seg å være litt for stor når sola også skinte.

Vi opplevde nye sider ved Bjerka

og Maria testet balansen!

Da vi kom hjem var det tid for mer påskegodt. Badeanden var trofast påskepynt, og er med på masse bilder, blant annet det neste.

Etterhvert måtte vi ha litt mer mat, så vi begynte på middagen. Las Marias kalte jeg pizzaen. Den består av pizzadeig, tomatsaus, kjøttdeig, løk, ananas, ost og pesto. Og oregano. Den var supergod, si fra hvis dere vil at jeg skal legge ut oppskrift.

Til maten hadde vi årgangsbrus. Fra i fjor. Vi feilberegnet litt når vi kjøpte julebrus sist, så vi har sikkert nok for et par juler framover.

Har alt vi trenger. Kan vel også nevne at vi lagde sjokoladeboller dagen etter, og satt igjen med masse rester av alt vi hadde lagd.

På morgenen fant vi ei til hytte bak hytta, og vi lurte på om vi skulle flytte inn der istede. Det var dessverre ikke innlagt vann og strøm, så vi gikk tilbake til Rystua og begynte på bolledeigen.

Mens bollene hevde, tok vi med kameraet mitt, gikk ut og tok bilder i finværet. Kamerastativ hadde jeg ikke tenkt på å ta med, så Maria ofret telefonen sin, og stablet opp noen steiner. Vi fant også ut hvor Snøhetta har vært for inspirasjon til Operaen i Oslo. Er ikke dette skremmende likt?

Vi snakket også med vår venn som for øyeblikket er i Hviterussland, så vi bestemte oss for å lage en illustrasjon av ordet "Hviterussland".

Da vi kom inn igjen, var det tid for frokost. Vi hadde, som dere ser, gått veldig lenge uten mat, og kastet oss over melken og juicen. Appelsinene på bordet ble ikke spist, de var der bare for å forsterke påskefølelsen, siden badeanden var den eneste påskepynten vi hadde.

Midt i frokosten kom mamma og pappa på besøk, og fikk smake ferske sjokoladeboller og te og godteri. Da var det på tide å reise, først en tur til Mo for litt oppfylling av klesskapet, og så hjem til Mosjøen. I korte trekk kan hytteturen oppsummeres med mat, fotografering, film, og litt mer mat. En helt vanlig påske, med andre ord.

Gjør dere noe spennende i påsken?