Maria Øyen -
Forside Add meg Om meg Kontakt

Livet før folkehøgskole

Jeg er hjemme for første gang siden høstferien. Tilbake på det blå rommet mitt, med skråtak og bilder over hele skapet. Alt er ganske likt som det var før jeg flyttet, bortsett fra at det er litt mindre ting her. I byen ser det ikke ut som om det er store forandringer, noen butikker har byttet plass, og gangbroen er påkjørt og borte. Det er en annen årstid, og det merkes godt. I Oslo har det vært varmende sol og snø som smelter, det går mot vår utenfor mitt andre hjem. Her går solen ned bak fjellet nesten før jeg har våknet, og den kalde vinden holder tak i vinteren fortsatt. Neste gang jeg kommer hjem er det ikke vinter. Og da går jeg ikke lenger på Rønningen. Det er noen måneder til, men det er ikke lenge til. For et år siden var det ikke lenge siden jeg hadde fått svar fra skolen, da gjorde jeg research på skolen, byen, og ikke minst Los Angeles. For et år siden var det et år til studietur til USA, nå er det under en uke til.

I natt drømte jeg masse rart om skolen og om turen, blant annet at jeg skulle pakke til to reiser, og jeg hadde ikke tid. Dårlig tid har jeg ikke når jeg kommer tilbake til Oslo, jeg skal møte søstre og søskenbarn, og har fortsatt en hel dag til å pakke. Men vi skal være borte i nesten to uker i et fremmed land, hva trenger jeg å ta med meg? Sommerklær står ihvertfall på listen, selv om det er vinter der. Det er stor forskjell på vinter i Los Angeles, vinter i Oslo og vinter i Mosjøen. Den siste kalde vinterdagen i Oslo vandret jeg rundt i sentrum i flere timer, frøs nesten kamerabatteriet dødt, og tok bilder av sol og vann.

Disse bildene gir ro i sjelen, i en veldig sosial hverdag er det godt å gå alene iblant. Denne uken har jeg gjort lite, sovet mye, og levd livet som om det var før folkehøgskolen. Bare uten skole. De siste tre dagene her hjemme skal jeg være mer aktiv, håpe på at vinden stilner, besøke orkesteret og være sammen med venner. Nå skal jeg se om Minni er i nærheten ♥

• Julestemning

God jul!

Nå er over halve ferien over alt, og bare litt over en uke igjen av 2014. Dette året har vært helt fantastisk, tre år på musikklinja var over, og en ny start i storbyen ventet.

Førjulstiden har vært fylt med nisseluer, snø, kulde, julegaveshopping, julekalendere, kaker, godteri, twist, julemusikk og juleglede. De to siste ukene på skolen besto av juleverksted, julemesse med salg av egne produkter og aktiviteter og juleforestilling for barn, juleavslutninger i de forskjellige gruppene, og julemiddag med underholdning.

Jeg startet juleferien på Majorstuen, og feiret bursdagen til Marie Helene, mens jeg ventet på at mamma og pappa skulle kjøre sørover. Jeg hadde lite lyst til å gå opp Heggedalsbakken med tung koffert full av julegaver, så på søndag tok jeg toget til Asker og ble hentet der. Nå kunne julen starte for alvor. Lille julaften var alle samlet i Horten, julegrøten ble spist, mamma fant mandelen, juletreet ble pyntet, og gavene ble lagt under. På julaften var vi 14 til bords, med pinnekjøtt og ribbe. Etter middagen kom nissen med gaver til snille små og store barn, og deretter var det tid for å åpne gavene under treet. De små var flinke til å dele ut gaver, og alle fikk det de ønsket seg. Jeg fikk til og med mopp og gaffateip. Min julegave til meg selv ble kjøpt for et par måneder siden, og var en etterlengtet macbook air ♥♥ Så nå kan jeg både blogge, sjekke nettbanken og redigere bilder uten at det tærer på både tålmodighet og tid.

Fin himmel

Julestemning i Horten

Julestemning i Heggedal

Det er rim overalt

Men inne er det varmt og godt (av og til, julebrusen frøs til is mens vi var borte)

• Hva fyller du dagen med?

Jeg kan ikke skjønne hva jeg fylte dagene mine med før jeg flyttet til Oslo. Hva gjorde jeg før folkehøgskolen? I ferien ble jeg spurt hva vi gjør her på skolen, og jeg hadde egentlig ikke et godt svar på det heller. Hva fyller jeg dagene med? Akkurat nå ligger jeg i sengen og hører på Queen mens Una, Marie og Tobias diskuterer musikk og tv-serier. Tiden går fort her, men samtidig går dagene sakte. Fram til lunsj er jeg sjelden mentalt tilstede, og hver kveld har jeg en indre konflikt om jeg skal legge meg eller være sosial. Neste sommer skal jeg venne meg til å ikke bo sammen med vennene mine, ikke være sammen 24/7...

Enn så lenge skal jeg slappe av og nyte livet i fellesskap med mine medRønnere ♥

• Høst i Nord-Norge

Nå er nesten halve ferien gått allerede, og jeg har startet på neste etappe i ferien. Vi overnatter i Trondheim nå, og kjører til Heggedal i morgen. Det var godt å være hjemme noen dager, men jeg gleder meg veldig til å treffe resten av familien. Det er synd det er så langt til Mosjøen, det tar så mye av ferien i bare reisetid. Jeg fikk ihvertfall truffet noen venner, koset masse med Minni, ryddet rommet mitt, og fått litt mer høstfølelse enn man får i Oslo.

Det er rart hvordan så lite har forandret seg siden jeg flyttet. Noen drastiske forandringer er det alltid, årstiden er en helt annen, og baren på hotellet er revet, men ellers er alt som det pleier. Butikkene på kjøpesenteret bytter som vanlig plass med hverandre, på skolen virker alt normalt, hjemme går Minni rundt som om ingenting var forandret.

Har savnet rommet mitt, alle bildene, blåfargen, sengen min og alt ♥

Kjææærlighet

♥ ♥ ♥ ♥

Nord-norsk idyll

Ble sulten av dette bildet, så nå skal jeg legge meg og sove, natta ♥

• Storm og høstferie

Åh, så godt det er å være hjemme! Jeg har ikke hatt hjemlengsel mens jeg har vært i Oslo, men merker nå at det skal bli godt å slappe av i en uke.

Jeg skulle komme fram til Mosjøen 04.54 i natt, så da jeg endelig våknet av at telefonen ringte 05.22 ble jeg først ganske forskrekket. Mamma hadde prøvd å ringe i tre kvarter før jeg endelig hørte telefonen, og lurte på hvor vi var. Det var helt mørkt ute, og jeg ante ikke hvor vi var. Dårlig dekning er det også langs Nordlandsbanen, så jeg kunne ikke sjekke på nettet heller. Det er dårlig vær her i nord, så toget kjørte veldig sakte, og ankom Mosjøen tre timer forsinket. I mellomtiden sovnet jeg tre ganger på toget da jeg skulle holde meg våken, så jeg burde slutte å ta nattog til Mosjøen. Slitsom start på dagen, så da jeg kom hjem sov jeg noen timer til. Har mye søvn å ta igjen i ferien, men jeg tenker jeg får sove i bilen på tirsdag og onsdag. Da skal vi nemlig til Heggedal, hvor vi skal være resten av ferien. Ellers har jeg vært i besøk i dag, truffet flere gamle venner, spist hjemmelaget mat, vært på kafé på hotellet, og prøvd å venne meg til livet utenfor Rønningenboblen.

Jepp, godt å være hjemme!

• Oslo by night

Oslo er en fin by, både dag og natt! På lørdag dro Una og jeg til byen etter middag for å tegne. Vi dro til Operaen, tegnet fram til det ble mørkt, og dro deretter til Tjuvholmen. Jeg har aldri vært der, så vi gikk en tur der og nedover langs Karl Johan før vi tok trikken tilbake til skolen. Kaldt ble det også, men det er godt å komme seg litt bort fra skolen innimellom, det er veldig mye som skjer her hele tiden. Jeg har bodd i Oslo i over tre uker nå, og har sett mye av byen. Man blir så fort glad i byen og miljøet her, så jeg kan ikke tenke meg å bo en annen plass nå. Det føles som om jeg har kjent menneskene på skolen for alltid, og jeg kjenner at det blir rart å være hjemme i ferien uten masse folk rundt meg.

• Helg på Rønningen

Hallo! Nå er det endelig helg på Rønningen folkehøgskole, og fri helt til mandag! Det er skole på lørdager her, men det er seminarer som varer 3-4 timer. I dag lærte vi om C.S. Lewis, og så en dokumentarfilm om livet hans og bøkene. De to første ukene har gått i ett, mye info i starten, endel linjetid, og turer både i by og mark. I går var det piratkveld, og Den røde baron vant, mitt lag! Det er mye konkurranser her på Rønningen, så det er mange vinnersjanser gjennom året. Jeg har også blitt forkjølet igjen, og har mistet stemmen, så resten av helgen skal jeg slappe av og prøve å ikke snakke.

Kan ikke tro at jeg ser rett på Holmenkollen og resten av Oslo fra soverommet mitt!

Jeg bor på 4Nord sammen med mange andre herlige folk, og en av de første dagene hadde alle avdelingene vaffelkveld hver for seg.

FotoVideo var på kjøretur i Oslo og så på locations.

Første oppgaven vår var å ta et selvportrett som gjenspeilet oss selv.

4Nord på bytur.

4Nord på skogstur. Her skulle vi bygge en bondegård, og gården vår har et lite vann, en utbrent skog, bra infrastruktur, en liten båt, og hus og dyr.

God helg! ♥ ♥

• Sommerferie

Det er godt med ferie! I morgen reiser vi hjem fra fine Stavanger, hvor vi har vært i to dager nå. Vi har besøkt Beate i den fiine leiligheten, og har vært på shopping, sightseeing i gamlebyen og nestenbading på Solatranda. Det er så utrolig fint her, men byen er litt for uoversiktlig for meg. I tillegg kommer det inn svære cruiseskip hver dag, så det er masse folk overalt. Skal ikke skrive så mye, viser heller  noen bilder fra turen.

På vei fra Heggedal stoppet vi for å spise, og jeg matet en liten fugl. Før vi visste ordet av det var det plutselig fugler overalt!

Koselig spisepause i regnet.

Pappa og jeg var på oljemuseet, spennende å se hva Beate jobber med!

Stavangehus er enten hvite i sørlandsstil eller knæsjfarget med grønne og gule karmer

Enda en båt forlater Stavanger.

Vind og bølger!

Sand overalt.

Fin by!

MSC Orchestra

♥ ♥ ♥

• Siste uken

Nå er det ikke lenge til jeg flytter! Natt til mandag reiser jeg fra Mosjøen uten returbillett, det blir rart! Jeg reiser alltid hjem til Mosjøen når sommeren er over, men nå reiser jeg fra Mosjøen.

Den siste tiden har det regnet. Masse. Jeg syklet hjem omtrent i blinde en dag, og i dag måtte jeg ut med paraply og støvler for å plukke rips til dessert. Kan ikke klage da, det har vært strålende fint vær så og si hele sommeren, og nesten litt for varmt til tider. De siste to ukene av ferien skal jeg til Stavanger og besøke Beate, feire bursdagen min, servere i bryllup, og slappe av med familien. Må få litt oversikt over flyttelasset mitt også, føler at jeg har tatt med meg alt for mye, og jeg aner ikke hva jeg har lenger.

Utsikten akkurat nå, mens jeg overfører bilder til den nye harddisken min.

Det beste med sommerregn er å løpe ute barbent! Jeg var ute og prøvde å ta bilde av lynet, men det fikk jeg ikke til..

Minni har virkelig funnet seg til rette i sommer, kommer til å savne henne ♥ ♥

• Regntid

I dag var det dårlig vær, som betyr mindre kakesalg, og ganske rolig på hotellet. Ganske greit det og innimellom, men været var absolutt ikke på min side når jeg skulle sykle til og fra jobb. Jeg hadde akkurat lukket og låst døren og skulle gå ned trappen da det begynte å regne. Da måtte jeg gå inn og bytte jakke, før jeg syklet til byen i regnet. Før jeg dro hjem var jeg innom Notabene, og rett før jeg skulle gå ut døren, startet tordnet og himmelen åpnet seg igjen.

Hele sommeren har det vært lyst og blå himmel, men i dag var det mørkt som midt på den mørkeste høstdagen, fikk litt flashback til i vinter, da alle satt inne og drakk kaffen sin. Nå er alle i den store, fine hotellhagen. Det er vel ikke annet å gjøre når været ikke er på topp enn å ligge inne og se film. Vel, jeg skal rydde og vaske huset i morgen, men nå ser jeg Istid 2 og spiser sjokoladepudding. Må leve det gode liv fram til jeg må betale for meg selv..

Ser ikke toppen av fjellet, like greit

Stakkars blomstene til mamma

• Fjellsol

Disse bildene ble tatt ca halv fem i natt, da jeg kom hjem fra jobb. Se så fint det er ute når solen står opp! Det har begynt å bli mørkt ute på natten, men det er bare mørkt et par timer, og så blir det lyst igjen. Nord-Norge er absolutt finest på sommeren, når det er fint vær. En gang skal jeg nordover på sommerferie, dit det virkelig er midnattssol!

• Sommertid

Sommeren går så fort! Nå er det allerede under en måned til jeg flytter til Oslo, og bare to uker til jeg reiser til Heggedal. Gleder meg til å få litt stabilitet i hverdagen, den lyse sommernatten her i nord ødelegger døgnrytmen min. Det er så vanskelig å gå og legge seg når det er så lyst ute, i tillegg til at jeg våkner flere ganger om natten fordi det er lyst. Når jeg blir eldre har jeg lyst til å reise til Nord-Norge på sommerferie, og slippe å tenke på å måtte stå opp tidlig, men bare nyte sommeren.

Mosjøen blir bare finere og finere nå på sommeren, så jeg skjønner hvorfor turistene kommer hit. Vi har jo vært veldig heldige med været i sommer, det har vært sol så og si hver dag, selv om det nå nærmer seg litt mer levelige temperaturer. Alt er slitsomt når gradestokken viser nærmere 30 grader. Da frister det mest å ligge på stranda hele dagen, bade og spise is. Jeg har badet noen ganger i sommer, men vi har ikke så mange fine badeplasser i gåavstand. Jeg håper det blir fint vær når jeg kommer til Heggedal!

Denne sommeren har jeg opplevd utrolig mye, og alt har jeg opplevd på Helgeland. Vanligvis er jeg aldri her på sommeren, unntatt når det er Toppenkurset. Jeg har vært sammen med venner jeg ikke ser så ofte ellers, gått turer, endelig gått til Varden, sett Mosjøen fra et nytt perspektiv, og fått nye venner. Det er likevel godt å tenke på at jeg skal flytte, oppleve en ny hverdag, på en ny plass, sammen med nye venner. Før det skal jeg nyte resten av sommeren! Tenk om hver sommer var som denne!

• Sol og varme

I dag satt jeg inne mens varmen var på det verste, så dro jeg en tur til byen og møtte Oda og Frida, som er i byen på ferie :-) Er ganske solbrent etter helgen, så jeg burde ikke være for mye ute i solen. Jeg hadde besøk av Maria i helga, og det er utrolig hvor mye man får gjort på 1,5 dag om man planlegger litt på forhånd. Vi var på flere turer, grillet flere ganger, badet, så film, sov i telt, og spiste masse god mat. Hver gang vi gjør noe sammen er det største dilemmaet å få plass til all maten vi lager! Sist satt vi igjen med en halv hjemmelagd pizza, masse boller, godteri, vafler, grønnsaker og dip.

Vi orket ikke å fyre opp grillen, så vi tok bare en engangsgrill oppå Gildegrillen. Den står på Marsøra, og neste gang skal vi grille på Bjerkastranda, som også vant. Er ikke plass til så mye mer enn en engangsgrill uansett :-))

Mens grillen ble varm, spilte vi badminton. Herlig sommeraktivitet som jeg har vokst opp med. Husker at jeg så på mens søstrene mine spilte på Heggedal, men det er litt for mye busker med brennesle der, og vind..

Dette bildet burde Gilde og Snøhetta bruke som reklame for den nye grillen!

Grillspyd fra Coop, måtte ringe pappa og be han kjøpe flere, så vi kunne grille dagen etter også! Sykt gode!

Ny shorts og nye sko, takk pappa ♥

Fin kveldstur

Maten smaker best når den er fin!

Og så så vi Tangled, anbefales virkelig!

Dette er et fint bilde av sommeridyll. Men jeg liker ikke øl da.

Motiverte jenter.

Utsikt mot Vestersiden.

Badet i et vann like før vi kom til toppen.

Endelig, etter fire timer, og uendelig med "bare litt igjen" og "snart framme".

For mye nedoverbakke førte til blemmer, og jeg måtte gå resten av veien i sokker. Hvite. Ble i tillegg nesten spist opp av klegg, såklart.

Så var helgen over, men vi fikk gjort masse! Det er viktig å ha en fin balanse mellom planlegging og spontanitet!

• Internatliv fylt av klassisk musikk

De siste dagene på Toppen tenkte jeg for meg selv; "Jeg MÅ være med neste år også!" Jeg har egentlig ikke tenkt å være med neste år, siden jeg skal prøve å få jobb på østlandet. Orker ikke en sommer til i Mosjøen i denne varmen! Når det er ferie syns jeg at jeg burde kunne være sammen med familien, uansett om jeg jobber eller ikke. Men hvis jeg har muligheten, skal jeg absolutt være med på Toppen igjen!

Klar for internatliv....... Første vi gjorde var å ommøblere.

De første dagene gikk veldig fort, jeg var ikke så motivert for Toppen med en gang, men det tok seg raskt opp! Var ferdig å pakke tre kvarter før kurset begynte, og jeg er forsåvidt veldig glad for at det er i Mosjøen. Vi hadde orkesterøvinger hver dag, gruppeøvinger nesten hver dag, og ellers noen valgfrie ensembler og aktiviteter. Det var program hele dagen, konsert hver kveld, så vi hadde bare fri sent på kveldene. Det var fint at været var så bra, så vi kunne være mye ute. En av dagene var vi på Halsøy, rett nedenfor Toppen, og spilte fotball. Ææh, første gang jeg har spilt fotball på flere år! Jeg syns det er artig, men ganske skummelt når alt skjer så fort. I tillegg til å spille fotball, så vi et par VM-kamper på tv, så nå vet jeg faktisk hvem som spiller i finalen!

Jeg testet det nye kameraobjektivet mitt i den fine elevstuen.

Nivåene på deltakerne er varierende, fra juniorene som ikke har spilt så lenge, til musikkstudentene i symfoniorkesteret. Det er ikke sånn at må få til absolutt alt, men det er jo heller ikke artig å spille om man føler at man ikke får til noe av det man skal spille. I løpet av uken er det som sagt mange konserter, og da kan man opptre solistisk eller i små ensembler. Du kan jo spille et stykke du kan fra før på en av konsertene, og du kan få pianokomp. Konsertene var forskjellig i lengde og reportoar, men det er artig når ikke alle spiller bare klassisk. Det kan bli litt mye virtuost solospill. Brassgruppen spilte noen popsanger arrangert av trombonelæreren på Toppen, med slagverk på plastbøtter. Hvis jeg blir med neste år, har jeg lyst til å spille noe kul musikk av The Piano Guys. De la ut noter til Let it Go forrige uke!!

Satt på galleriet for å ta bilder i kirka, syns de burde heve lysekronene litt. Veldig fin konsert med masse orgel og annen musikk!

Mamma har vært konsertfotograf, så de fleste konsertbildene mine har hun tatt. Her er et engasjert publikum på spontankonsert i gamlebygget på Toppen!

Russerne hadde som vanlig med seg folkemusikk, med andre deltakere på Toppen!

Jeg hadde ikke noe å gjøre en ettermiddag, så da tok jeg med meg kameraet og tok bilde av de som øvde...

... og utsikten! ♥

Denne uken lærte jeg overraskende mye om fotball, brass, nordisk musikk, og masse annet! Haha, ja, de som spilte brass snakket om brass 24/7. Kanskje samtaleemne var noe annet i et par minutter, og så var det over på brass igjen. Og så har jeg fått nye venner, og blitt bedre kjent med gamle venner, og fått en bra forsmak på hvordan det er å bo på internat. Uten den klassiske musikken da.. Jeg lurer på om jeg har valgt rett, hele uken har folk snakket om klassisk musikk, vi har spilt klassisk musikk, og alt har handlet om det, og så skal jeg lære å ta bilder til høsten!

Når alt kommer til alt er det folkene som betyr noe! Kunne ikke tenke meg å dra på kurset om det sosiale samholdet ikke var sånn som det er. Det er alltid noen å prate med, og du føler deg alltid inkludert. Nå vet jeg ikke helt hvordan det er å komme dit uten å kjenne noen, men jeg har selv opplevd å blitt godt kjent med folk som kommer alene!

Den siste dagen var vi på Dønna. Det var strålende fint vær hele uken, men så mye fritid på dagen hadde vi ikke. Derfor dro vi og badet i nærheten av der vi hadde konsert. Det var litt kaldt i vannet, men årets første bad er sjelden kjempevarmt! Siste dagen på Toppenkurset var helt perfekt!

Beste siden av orkesteret ♥ Digg å sitte foran trombomene, kan ikke tro at jeg hører noe fortsatt..

Akkurat nå ligger jeg i kjelleren, har flyttet hit for sommeren, på mitt rom er det over 30 grader. Prøver å ikke tenke på at jeg skal jobbe i morgen, blir sliten av å gå opp trappa i denne varmen. Skulle egentlig avslutte innlegget med en video fra konserten, men jeg fikk ikke til å laste opp, så det får kanskje bli senere :-) Ha en fin dag!

• Jobbsommer

Akkurat nå ligger Minni på verandaen og sover, mens jeg holder på å varme frokost nummer to. Var hos tannlegen halv ti i dag, og så dro jeg rett hjem og sov noen timer til. Har fortsatt stort underskudd på søvn, men kan ikke sove hele dagen. Har heldigvis fri i morgen og på torsdag. Skal skrive et innlegg om Toppenkurset, men det tror jeg får bli senere i uken. Jeg kan ikke tro at uken har gått så fort, følte ikke at kurset egentlig startet før på onsdag, for på tirsdagen var jeg veldig dårlig og kunne ikke være med på alle øvingene.

Resten av sommeren her i Mosjøen går nå til jobb. I dag er det perfekt jobbvær, overskyet og ca 15 grader. I går var det sol og nesten 30 grader, ikke så digg med uniform som ikke puster, og veldig sliten etter Toppenkurset. Satser på at været holder seg sånn som dette til 11.august.

På Toppen går sola ned klokken 23.00, her går sola ned noen timer tidligere, og så får vi såvidt kveldssol rundt 23.00 :-)

• #fhsliv

Tenk at jeg skal bo på internat i ni måneder! Jeg bor jo på Toppen denne uken, men jeg er spent på hvordan det er å bo sånn som dette nesten et helt år.

Vi hadde bli kjent-lek i går, og på min post skulle gruppene huske navnene på alle lærerne.

Sånn som dette blir mitt neste år, i Oslo! Har fått nytt objektiv, så nå er jeg et skritt nærmere å bli paparazzi. Boken har jeg tenkt å lese i sommer, men det er masse bilder i den, så kanskje jeg bare studerer dem.

Las Marias i nuet. Vi sitter sammen med flere folk i elevstuen og ser film. Eller blogger. Tilbake til filmen nå, snakkes!

• Siste dag hjemme

Nå har jeg hatt ferie i ti dager, og jobbet på hotellet ni dager. Nå venter ei uke med "ferie", Toppenkurset, sannsynligvis mitt siste :-(

I dag er faktisk siste dagen vi alle er her hjemme før jeg flytter! I morgen drar jeg til Toppen, når jeg kommer hjem neste søndag har mamma dratt til Heggedal, mens jeg skal være her en måned til. Midt i august drar jeg til Heggedal for et par uker med ferie, før jeg begynner på skolen, og faktisk flytter. Jeg var ferdig på jobb klokken tolv i dag, så da gikk jeg tur i Sjøgata med mamma og pappa. Det var veldig fint vær i dag, så vi satte oss i hotellhagen med vafler og kaffe (vann).

Ellers er jeg jo helt ferdig med videregående skole. Det gikk først opp for meg når vi satt i aulaen, kledd i bunad, og ventet på vitnemålet. Rart å tenke på at jeg er ferdig med 13 års skolegang i Mosjøen, og at jeg skal flytte sørover etter å ha bodd her i nesten 19 år. For å være helt ærlig har jeg ikke tenkt så mye over det. Har heller ikke tenkt over hvordan det er her jeg bor, for eksempel i Sjøgata. Det er masse gamle fine hus, men jeg kommer jo aldri på å gå tur og være turist i egen by. Må bli flinkere til det!

• Hjem

Snart er skoleåret ferdig. Det er under femti dager igjen, og så kommer sommerferien, og etter det flytter jeg. Til Oslo. Tror fortsatt jeg ikke har helt oppfattet at jeg snart flytter. Jeg tenker på det, men det virker så fjernt. Nå er det masse prøver og lekser jeg må gjøre ferdig, så kan ferien komme. Når ferien kommer, må jeg bare gjøre ferdig lange dager med arbeid for å tjene til livets opphold. Det er liksom så lenge til, men jeg vet at jeg kommer til å sitte på Heggedal 23.august og tenke "Wow, i morgen flytter jeg til Oslo!". Kanskje jeg innser det da. At jeg skal flytte til Oslo. Kanskje jeg innser det når jeg ser bilen pakket full av mine ting som ikke skal være her lenger. Når rommet mitt er tømt for mine viktigste eiendeler, og døren låses for siste gang mens jeg bor her. For første gang i livet skal jeg kjøre sørover for å kjøre hjem. For første gang skal jeg ikke hjem til Mosjøen når ferien er over. Jeg skal bare bo i Oslo et år, men jeg skal aldri mer bo her.

Jeg gleder meg til å flytte, jeg gleder meg til å bli kjent med nye mennesker, oppleve hvordan det er å bo på internat. Og å lære nytt, på en annerledes måte, uten karakterer og eksamen. Akkurat nå er det min største motivasjon, at jeg ikke har karakterer neste år. Det gjør ikke noe om jeg ikke får til alt, jeg lærer likevel noe av å prøve så godt jeg kan. Jeg skal også på flere utenlandsturer, til steder jeg aldri har vært før. Det gleder jeg meg til. Selvfølgelig gruer jeg meg også. Jeg gruer meg til å flytte hjemmefra, her kjenner jeg rutinene, det er trygt, mamma og pappa passer på meg, og katten min bor her. Alle jeg kjenner som jeg kommer til å savne kan jeg kontakte når jeg vil. Jeg kan snakke med folk uansett hvor i landet vi er, men Minni er her hele tiden. Jeg kan ikke ringe henne og få en klem. Hun kan ikke komme og besøke meg. Hun har vært i livet mitt i nesten seks år nå, og så skal jeg flytte fra henne. Jeg har heldigvis gode grunner til å komme hjem på ferie av og til.

Neste vinter er dette mitt hjem (nesten, skal ikke bo på Operaen)

• Counting stars

Siden det er ferie, ryddet jeg rommet mitt for noen dager siden. Tenkte jeg skulle pynte litt til påske, men jeg har ikke så mye påskepynt. All pynten jeg har, har jeg fått av naboen vi hadde for noen år siden, hun kunne pynte! En gang telte jeg julenisser på kjøkkenet, og jeg kom til ca 100. Bare på kjøkkenet!

På rommet mitt har jeg veldig mye tak, så jeg fant fram noen selvlysende stjerner, og lagde en fin stjernehimmel. Jeg flyttet også sengen min til andre siden av veggen, siden skråtaket gjorde at jeg ikke kunne sitte. Nå er det litt lavt å gå forbi sengen, men det gjør jeg ikke så ofte uansett. Her er et par bilder hvor dere får se omtrent all påskepynten min, og den fine stjernehimmelen min. Er som å sove under åpen himmel!

• Påsketur

Langfredag er snart over, hvor blir det av ferien?? Dagene og ukene går kjempefort nå, og snart sitter jeg nok her og skriver at det er sommerferie.

I dag gikk jeg tur sammen med mamma og pappa. Det så ut til å bli fint vær, så forsvant sola, og det ble ganske kaldt. Det snør faktisk rundt omkring i høyden nå, og nordvinden har kommet på langvarig besøk.

Mamma tok fine bilder av meg mens jeg spiste.

Her satt jeg.

På veien hjem møtte vi på noen små skapninger. Det er tydeligvis vår, for maur og andre insekter har begynt å komme fram.

Mammas blomster har også kommet fram fra vinterdvalen!

• Las Marias på hyttetur

God påske alle sammen!

På søndag tok jeg toget nordover, til Bjerka! Toget dit tar like lang tid som toget fra Heggedal til Oslo, likevel er det første gangen jeg er der. Jeg besøkte Maria, og vi bodde i gjestehuset de har. Selv om det ligger rett ved Bjerka sentrum, var det som å være på hytta. Før vi dro til huset, viste Maria meg rundt på Bjerka, blant annet på Bjerkastranda, som bare har en halv oljetønne til grill! Skandaløst..

Rystua. Vi brukte endel tid på å hente ting vi trengte, og skrive handleliste, og kjøpe mat, men når vi endelig var ferdig, kunne vi begynne å planlegge måltidene. Vi tenkte vi skulle kjøre på med 7/2-dietten, og ha fastedagene mens vi var der, noe vi klarte ganske bra, helt til vi lagde frokost klokken to.

Maria ble utnevnt til kjøkkensjef, og jeg utnevnte meg selv til stuesjef. Maria rules.

Dette er frokost, mandag. Som dere ser, har jeg lært masse på hotellet om hvordan man skal dekke på. Vaflene var selvsagt med havregryn. Pynt hadde vi også på bordet, både lys, påskeduk og en påskekylling (badeand).

Mens vi spiste frokost, så vi film nummer to, En shopoholikers bekjennelser. Den første filmen vi så, så vi på søndagen.

Var ikke noe problem å holde varmen med en sånn stor vedovn! Vi sov i stua, på luftmadrassen vi alltid sover på, så det var bare å rulle ut av sengen og fyre på morgenen om det ble kaldt.

Siden vi fastet den første tiden, måtte vi ta igjen med litt påskeklisjeer.

Ettersom været var strålende, med sterk vind og endel skyer, bestemte vi oss for å komme oss ut drivhuset hytta vår hadde forandret seg til. Vedovnen viste seg å være litt for stor når sola også skinte.

Vi opplevde nye sider ved Bjerka

og Maria testet balansen!

Da vi kom hjem var det tid for mer påskegodt. Badeanden var trofast påskepynt, og er med på masse bilder, blant annet det neste.

Etterhvert måtte vi ha litt mer mat, så vi begynte på middagen. Las Marias kalte jeg pizzaen. Den består av pizzadeig, tomatsaus, kjøttdeig, løk, ananas, ost og pesto. Og oregano. Den var supergod, si fra hvis dere vil at jeg skal legge ut oppskrift.

Til maten hadde vi årgangsbrus. Fra i fjor. Vi feilberegnet litt når vi kjøpte julebrus sist, så vi har sikkert nok for et par juler framover.

Har alt vi trenger. Kan vel også nevne at vi lagde sjokoladeboller dagen etter, og satt igjen med masse rester av alt vi hadde lagd.

På morgenen fant vi ei til hytte bak hytta, og vi lurte på om vi skulle flytte inn der istede. Det var dessverre ikke innlagt vann og strøm, så vi gikk tilbake til Rystua og begynte på bolledeigen.

Mens bollene hevde, tok vi med kameraet mitt, gikk ut og tok bilder i finværet. Kamerastativ hadde jeg ikke tenkt på å ta med, så Maria ofret telefonen sin, og stablet opp noen steiner. Vi fant også ut hvor Snøhetta har vært for inspirasjon til Operaen i Oslo. Er ikke dette skremmende likt?

Vi snakket også med vår venn som for øyeblikket er i Hviterussland, så vi bestemte oss for å lage en illustrasjon av ordet "Hviterussland".

Da vi kom inn igjen, var det tid for frokost. Vi hadde, som dere ser, gått veldig lenge uten mat, og kastet oss over melken og juicen. Appelsinene på bordet ble ikke spist, de var der bare for å forsterke påskefølelsen, siden badeanden var den eneste påskepynten vi hadde.

Midt i frokosten kom mamma og pappa på besøk, og fikk smake ferske sjokoladeboller og te og godteri. Da var det på tide å reise, først en tur til Mo for litt oppfylling av klesskapet, og så hjem til Mosjøen. I korte trekk kan hytteturen oppsummeres med mat, fotografering, film, og litt mer mat. En helt vanlig påske, med andre ord.

Gjør dere noe spennende i påsken?

• Vinterferie

Hei! Nå sitter jeg i bilen på vei til Heggedal, det er endelig vinterferie!

Denne uken har jeg ikke hatt tid til å tenke på vinterferien, vi har nemlig holdt på med russerevyen hele tiden. Vi hadde forestilling på onsdag og torsdag, og øvinger fram til onsdag. Det har vært kjempeartig, og et utrolig bra tiltak for å samle russen! Det er jo ikke alle som er med på revyen, men alle som vil, og det er et minne for livet!

Herlig gjeng! Jeg gleder meg til å jobbe med musikalprosjekt på Rønningen neste år! Håper det blir like artig.

Jeg lærte publikum hvordan man lager treretters festpizza, håper det kommer til hjelp for mange!

Noen mobilbildet fra de siste dagene. Jeg er hekta på grønnsaker og dip, det er såå godt, og ikke minst sunt! Jeg får ellers i meg alt for lite frukt og grønt, så det er bra å kutte opp masse grønnsaker, så har du noen dager. På det nederste bildet har jeg på meg testersminke. Herlig. Vi var en fin oversminket gjeng som møtte publikum med applaus etter forestillingene. Se på instagram om du lurer på noe om de andre bildene, eller spør her.

Snakkes! :-)

• Fotoglede

Før jeg skulle begynne på videregående sto jeg ovenfor valget om musikk eller foto. Jeg valgte som dere vet musikk, og det er jeg forsåvidt glad for. Men nå har jeg drevet med musikk så og si hele livet mitt, så å velge musikk på folkehøgskole visste jeg at jeg ikke skulle. Det er likevel vanskelig å gi slipp på noe som har vært en så stor del av livet, og formet meg til den jeg er, så jeg var innstilt på å finne enskole med musikkmuligheter i tillegg til noe annet. Så jeg fant en skole i Oslo med fotovideolinje, som i tillegg har musikklinje, felles musikalturne, skolekor, linjetur til LA, skoletur til Montenegro, og masse annet artig. Og det er i Oslo! Mange tenker kanskje at folkehøgskole skal være på landet, men siden jeg bor på landet allerede, blir det fint å bo i en storby. Oslo er uansett en liten by på verdensskala.

Sitter og rydder i bilder og ser fram til reiser jeg skal på neste år! Gleder meg til vinterferien, så jeg får tid til å ta bilder.

• Frihelg

Ah, så godt å kunne ligge i senga til sola går ned, gå i pysjen hele dagen, og bare sløve! Dette er den eneste frihelgen jeg kommer til å ha fra nyttår og fram til vinterferien. Og nå er helgen over.. Føles som om helga begynte i går. Er heldigvis ikke så lenge ferien, og da skal jeg til ♥ Heggedal ♥

Det er allerede blitt så lyst ute på morgenen at jeg burde trekke ned rullgardinen, men det er så godt å våkne av at det er lyst ute, selv om det fortsatt er ganske mørkt når jeg står opp tidlig. Det har ikke vært nedbør på over en måned her, og det har vært sol nesten hver dag siden den kom fram igjen, ikke så mange timer, men den er der. Det har ihvertfall vært fint vær og lyst ute veldig lenge nå, men nå ser det ut som det blir litt dårligere vær..

Nå som sola skinner, ser jeg at det er lenge siden vinduet ble vasket..

Dilemmaet når jeg har frihelg er om jeg skal slappe av eller gjøre lekser og sånt som jeg ellers ikke har så mye tid til. Men problemet er at uansett hvor mye jeg slapper av, klarer jeg ikke å la være å tenke på et eller annet som gjør at jeg ikke klarer å slappe av.. Blir bedre med kanelbolle og solo da!

Kunne nesten se ut som om jeg tok bilde av kaken selv, sa mamma. Vel, nesten kanskje. Jeg har enda ikke testet det nye objektivet mitt enda, men dette bilde tok jeg med maks zoom fra sofaen. Til høsten kommer jeg ihvertfall til å lære masse om både fotografering og video! Woho Oslo ♥

Denne uken var det Lytt på nytt, masse ny musikk som ble framført, og Raymond Enoksen var festivalkomponist. Han har skrevet masse musikk for tv og film, og ga oss tips på våre komposisjoner. Selv om vi gjorde mye mer under Lytt på nytt i førsteklassen og andreklassen, var det en artig uke. Jeg syns ikke selv at jeg er så flink til å komponere, det er veldig vanskelig å sette seg ned å finne på noe liksom, men jeg er veldig fornøyd med resultatet!

Tre uker til vinterferien, ha ei fin uke! ♥

• Fullmåne

Noen ganger lyser månen så sterkt inn på rommet mitt at jeg lurer på hva som skjer. Nå for tiden er det helt klart ute, iskaldt, og det har ikke vært nedbør siden jul. Dette bildet tok jeg to dager før jeg fikk nytt kameraobjektiv. Det var bursdagsgave fra mamma og pappa, et mer allsidig objektiv, Tamron 18-200mm. I sommer har jeg tenkt å lese meg opp på fotografering, jeg har jo ei diger fotobok som står og støver ned. Den står faktisk på Heggedal og støver ned, så kanskje jeg skal begynne å lese i vinterferien. Jeg har dessverre ikke hatt så mye tid til å teste det nye objektivet, så jeg gleder meg til å få litt bedre tid. Nå i helga har jeg vært på skrivehelg til russerevyen, som har premiere om nøyaktig en måned. Tror det blir en veldig bra revy i år, så kom og se hvis dere er i nærheten!

Snakkes senere, ha ei fin uke!

• Et nytt år

Godt nytt år!

To måneder siden jeg blogget sist.. Jeg har til tider savnet det, men har rett og slett ikke orket å skrive, legge inn bilder og alt det styret.

Enda et år er forbi, og jeg starter snart på det siste semesteret på videregående skole, og siste halvår i Mosjøen. Rart å tenke på at jeg skal flytte i år, men jeg gleder meg samtidig masse! 2013 har for meg vært et utrolig bra år, ihvertfall til utpå denne høsten. Jeg har begynt jo begynt å jobbe, og jeg har nesten alle "frihelgene" mine hatt noe annet å gjøre. Jeg har også vært veldig mye forkjølet i høst, og derfor blitt veldig sliten og lei av alt. Jeg hater vinteren, spesielt før jul, ettersom det er så mørkt, og når det ikke er snø, blir det enda mørkere. Men jeg har klart meg denne høsten også, og nå går det mot lysere tider. Det er klart, det er ting jeg skulle gjort annerledes, og bedre, men jeg kan ikke angre på det nå.

Sommeren i fjor var derimot den beste jeg kan huske! Jeg var først to uker på Heggedal, en uke her hjemme, og resten av ferien slappet jeg av på Heggedal og rundt omkring. Her var jeg fordi det var Toppenkurs, det har jeg vel blogget om (er ikke heelt sikker på det), så det vet dere vel var superartig. Ellers i sommer var jeg mye sammen med familie, bittelitt sammen med venner (kjenner ingen på østlandet), og ukene gikk alt for fort. Det var fint vær fra den dagen vi dro hjem til Toppenkurset, og resten av sommeren. Jeg var et par ganger i Oslo, på sommershow med min kjære cellosøster i Tønsberg ♥, og såklart ble det litt shopping. Nå er jo jeg en sånn person som ikke eier shoppingglede, finner som regel ingenting, men på sommeren finner jeg alltid noe! Alle søstrene var faktisk samlet i sommer, og  vi var samlet nesten hele gjengen i Horten ei helg, og dro blant annet på båttur. Jeg styrte båten!! Som dere kanskje skjønner, jeg setter veldig pris på familie, og spesielt siden tantebarna mine er så små må man sette pris på all tid man kan få sammen, for de blir store så fort! Og vi bor jo også veldig langt unna hverandre.

Hva som skjedde før sommeren husker jeg ikke helt. Jeg hadde eksamen i musikkhistorie, late dager i det tørre gresset i parken, fritimer, og det var det. Jeg kommer ikke på noe særlig som skjedde i vinter.. I vinterferien var jeg syk, og vi var hjemme, fordi Malin skulle døpes et par uker senere, og jeg skulle på klassetur til Oslo, så da tok jeg meg noen dager ekstra der før og etter klasseturen. Vi var juryklasse i forbindelse med Ungdommens kritikerpris, og ettersom vi fikk oss en tur til Oslo uansett, bestemte vi oss for å være noen dager der. Første gang jeg har vært lenge i Oslo, og ikke bare på dagstur.

Jeg er ikke den som har tusen nyttårsforsett om å trene, spise sunt, og alt det der, men man burde alltid prøve å være den beste versjonen av seg selv som mulig. Når jeg er ferdig på videregående venter et nytt liv. Et liv utenfor Mosjøen, utenfor husets trygge vegger. Til høsten flytter jeg sørover og begynner på folkehøgskole. Har ikke lyst til å si hvilken enda, i tilfelle jeg ikke kommer inn, men jeg gleder meg veldig til å begynne. Noen ganger føler jeg at tiden stopper opp fordi jeg gleder meg til noe, men samtidg merker jeg at tiden går fortere jo eldre jeg blir.

Uansett hva dere har bestemt dere for å bruke 2014 til, lykke til, og igjen: GODT NYTT ÅR! ♥

• Ukene går

Hallo!

I dag er det Operasjon Dagsverk, eller det var kanskje i går, men skolen våres har i dag. For min klasse er det fridag siden vi hadde konsert på onsdag. Herlig å starte helga tidlig! Jeg skal jobbe i morgen og på søndag, så det er vel ikke egentlig så mye helg, men det var godt med en fridag uansett! Jeg blir veldig lei av skolen og hverdagen til tider, og nå er det ikke lenge til særemne skal være ferdig, så jeg gleder meg til en liten ferie om tre uker. Da skal jeg til min kjære familie for å feire bursdag. Lille Malin blir allerede 1 år, og Emilie blir 3! Herregud, så fort tiden går! Tiden går fryktelig fort, føles som om den går fortere og fortere for hver dag som går!

Jeg tar ikke så mange bilder for tiden, seriøst, for et par år siden kunne jeg ta over 700 bilder på ei helg (når jeg var på seminar og turer da), nå ligger kameraet nesten alltid i ro.. Her er ihvertfall noen instagrambilder fra den siste tiden.

♥ Som cellister måtte vi spille skarptromme på konsert ♥ En av de siste gangene jeg syklet til skolen i år.. ♥ Støtter en god sak! ♥ Så kom vinteren.. Dette er forresten utsikten fra plassen min på skolen ♥ Minni liker det heller ikke ♥ Så spilte jeg mer cello, og tok noen bilder med min beste venn ♥ Lørdagsgodt.. Er såå lei av sukker nå! ♥ 95erne! Snaaart blir Malin også 18 år! ♥ Tente lyset mitt og drakk kakao på halloween ♥

• Gjensynsglede

Som dere ser, jeg var på seminar i helga, på Mo. Det var kjempeartig, men formen i dag er ikke like bra. Håper det går over snart. I tillegg til at det er utrolig artig å spille cello, er det artig å møte venner igjen! Selv om flere av oss ikke bor så langt unna hverandre, møtes vi så og si aldri utenom seminarene. Malin bor jo mye lenger nord, så hun har jeg ikke møtt siden i fjor sommer, på Toppen. Alexander møtte jeg såvidt i sommer, da jeg og Birgitte var på sommershowet, men bortsett fra det er det to år siden sist. I tillegg har jeg blitt kjent med flere folk. Det var utrolig mange unger med, og sannsynligvis ganske mange fra lenger nord, siden jeg vet om nesten alle som spiller på Helgeland.

Helga gikk såklart for det meste til øving, men også endel andre ting. På fredagen gjorde vi ikke så mye, bare slappet av, snakket med folk, og ble kjent med nye folk. På lørdagen var det øving hele dagen, på kvelden var det en liten konsert og utdeling av kursbevis på skolen. Senere på kvelden spiste jeg, Maria og Malin middag med Alex på hotellet der han bodde. Vi har på en måte feiret bursdag i helga, for jeg og Maria hadde jo bursdag i august, og Malin blir snart 18 år, så det passet fint med en bursdagsmiddag.

På søndagen var det tid for avslutningskonsert. Det var variert program, med band, og solister, så det ble god stemning! Avsluttet selvfølgelig med Fairytale, og det er en sang man ikke kan gå lei av. Okei, hørte folk som øvde på den hele helgen, så litt lei ble jeg, men med orkester, band og hele pakka ble det bare storslått stemning i salen! Nå er det bare å telle ned til neste seminar, selv om jeg ikke vet når det blir..

• Adventsstemning

Nå er det endelig helg! Ikke at jeg kan sove så mye lenger uansett, for jeg jober både i morgen og på søndag, men helg er likvel fantastisk. Vinteren kom til Mosjøen i dag, og det har snødd hele dagen. Snøen kommer garantert ikke til å ligge til jul, men jeg fikk faktisk adventsstemning i dag! Ikke misforstå, jeg er ikke glad i vinteren, men rundt jul syns jeg det er greit med snø. Ordentlig snø, ikke bare slaps. Høsten i høst var ikke like fin som i fjor. Neste år er jeg ikke i Mosjøen, så jeg lurer på hvordan det er der jeg flytter. Jeg har kommet nærmere en avgjørelse om hvilken folkehøgskole jeg vil gå på, men det kan jeg skrive mer om senere. Nå skal jeg lade opp til jobb i morgen, og selvfølgelig øve i helga siden det er seminar neste helg!

Hoho, snart jul!

Ha ei fin helg! :-)

• Ferietid

Hei!

Nå er det høstferie, såvidt, vi har nemlig bare to dager i tillegg til helga, men to dager hjelper mye! Det er litt kjipt å være i Mosjøen, men samtidig er det godt å ha noen dager hvor jeg ikke har noen planer. Har fått endel tid til øving, sløving og soving. Herlig! I morgen må jeg gjøre litt lekser og vaske badet, som jeg har utsatt litt for lenge. I sommer følte jeg jo at jeg kastet bort all tiden om jeg kjedet meg i fem minutter, men nå er det ganske godt å sove lenge på morgenen, ta det helt med ro, og ikke stresse.

Jeg har oppdaget gleden av musikkprogram og midi-keyboardet som sto i skapet på skolen ubrukt hele andreklassen. Jeg skriver noter for cello, fordi jeg ikke har funnet noter. Godt å kunne gjøre noe selv, og ikke være avhengig av andre. Jeg har også øvd endel. Vanligvis er jeg på Heggedal i feriene, uten celloen, så da er det ikke mulighet til å øve. Det er seminar om to uker, og for en gangs skyld har jeg øvd på det vi skal spille! Det vi skal spille er ikke så veldig vanskelig, men det er likevel greit å være kjent med musikken på forhånd. Og flere av sangene har vi spilt før. Man kan nyte musikken mye mer, og det blir mye artigere å spille om man kjenner musikken, og ikke sitter og nistirrer i notene under konserten! I tillegg kommer flere av vennene mine fra langt unna, som jeg ikke har sett på kjempelenge! Malin kommer, og det er over et år siden jeg møtte henne sist, på Toppen i fjor..

Slenger med et bilde fra Praha. Har såvidt sett over bildene, og har enda ikke lagt ut noen, selv om det er nesten to uker siden vi kom hjem..