Maria Øyen -
Forside Add meg Om meg Kontakt

Sommer 2013

En måned siden skolen startet, drar til Praha på skoletur om to dager, og siste året i Mosjøen er godt i gang! Her er ihvertfall noen bilder fra sommeren. Det er litt vanskelig å finne bilder, for mesteparten av bildene jeg har er av Emilie og Malin. Malin ble ti måneder i går, forresten! Om to måneder skal jeg til Horten for å feire bursdager, gleder meg til det. Noen av høydepunktene i sommer var Toppenkurset, flere turer til Oslo, et par turer til Sverige, Blaafarveværket, BADs sommershow i Tønsberg sammen med Birgitte, og masse kvalitetstid sammen med hele familien! Er ikke ofte alle er samlet, men denne sommeren har virkelig vært familiesommer! Noe av det siste vi gjorde i ferien var at nesten alle søstrene dro til Horten, til Kristine og Torkil, grillet masse, var på båttur, og kost masse med ungene.

Det har enda ikke sunket inn at vi drar til Praha om to dager, men jeg har ihvertfall begynt å pakke, lommepengene er på plass, og vi har hatt flere forelesninger om det vi skal se på turen. Vi skal være borte i ei uke, men mesteparten av turen er reising med buss og båt, ettersom vi reiser helt herfra med buss. Herregud, kommer til å være dø når vi kommer hjem! Men jeg gleder meg veldig, og det kommer til å bli en super tur!

God helg!

• Buss, tog og forsinkelser

Nå sitter jeg på toget, selv om vi egentlig skulle være fremme i Trondheim. Vi var hele 47 minutter forsinket da vi dro fra Trofors. Vi tok buss fra Mosjøen til Trofors, men bussen fra Mo var 25 minutter forsinket i Mosjøen, så vi måtte vente på den. Også er det mye vann, nedsatt kjørehastighet og alt annet feil. Jaja, så lenge vi rekker toget videre går alt fint. Da har vi sovekupé, herlig!

Det er egentlig ganske lite å gjøre på toget, så jeg har sovet litt, hørt på musikk, spist og fulgt med på hvor forsinket toget er.

Gladnyhet. Neida. Sånn ser det ut på nettsiden til nsb, jeg har fulgt med omtrent hele dagen.

Trøtt, lei og tøffere enn toget. Hva skal til egentlig, toget er så grått som det går an å bli.

Snakkes kanskje i løpet av helga, men sannsynligvis er jeg for opptatt med å være slave.

• Skottland - del 1

Veldig mye tekst, men jeg har lagd overskrifter så det skal være lettere å finne fram.

Reisen til Skottland

Vi kjørte bil fra Mosjøen til Værnes, overnattet der, tok fly fra Værnes til København og videre til Aberdeen. Flyplassen i Aberdeen var stengt kvelden før vi skulle dit pga snø, så vi satt litt småstressa på Værnes og fulgte med på hva som skjedde. Vi måtte stå opp klokka 4 på natta, for flyet gikk klokka 6. Dere vet, jeg er ikke et A-menneske. På det første flyet satt jeg og halvsov endel av tiden, hadde to seter til og med. Det var mørkt ute, så veldig lite å se på, så kom soloppgangen. Var ikke så lett å ta bilde av den, men det var veldig fint!

Vi kom fram til København utpå morgenen, og jeg spiste Starbucks-frokost. Egentlig bare frappuccino siden jeg ikke orket noe annet. Flyplassen der var veldig stor! Det var ti minutter å gå fra der vi landet og til dit vi skulle, og lang handlegate. Da vi skulle på boarding måtte vi kjøre buss til flyet (stor flyplass ja), så jeg tenkte kanskje at det var et litt stort fly. Flyet vi tok over havet var lite. Sånn lite at det minner meg om flyene som går fra Mosjøen liksom. Skuffelse. Men det var lysere ute og mye mer å se på. Da vi kom til Aberdeen var vi ganske lavt, så vi så lenge på landskapet og husene. Det er så spesiell kyst, og alle husene er like.

Språket

Allerede på flyplassen hørte jeg folk som snakket skotsk, og det var ikke så vanskelig som jeg trodde. Vi snakket endel med taxisjåføren, og jeg forsto så og si alt. Gikk ihvertfall bedre med meg enn med pappa, som bare pekte og var stum hele turen. Jaja, noen klarer seg vel i utlandet uten å snakke! Skotsk er vel som andre språk, med forskjellige dialekter og sånt, så vi møtte kanskje ikke den mest skotske. Alle som jobbet i butikkene var hyggelige og hjelpsomme, folk jobbet i prøverommene, var høflige og veldig koselige.

Slott

Mens vi var i Skottland besøkte vi to slott. Det ene, Dunnottar Castle, var vi ikke inni, vi gikk dit bare for å se og ta bilder. Da tok vi tog til Stonehaven, en liten by litt sør for Aberdeen, og gikk et stykke til slottet. Det er gamle ruiner av et slott på ei øy. Vi møtte kuer på vei til slottet, og da jeg skulle stoppe for å ta bilder av dem på veien tilbake forsvant familien.. Vi tok sjokoladepause på veien tilbake ved et minnesmerke fra første verdenskrig, en slags paviliong. Norsk sjokolade ♥

Da vi var i Edinburgh var vi selvfølgelig i Edinbirgh castle, og da gikk hele formiddagen. Det er stoort! Jeg syns at Akershus festning er stort, men Edinbirgh castle er enda større. Det var masse forskjellige museer der, café, guiding, whisky-butikk (var det overalt!) og kanoner. Det ble plutselig helt stille, vi satt lenger bort og slappet av (og spiste kvikk lunsj), og så smalt det og folk begynte å snakke igjen. Det var til og med en hundekirkegård på slottet, hvor de kongelige hundene ble begravd. Kronjuvelene er i Edinbirgh castle, og man går gjennom et helt museum og leser historien og ser på bilder og andre illustrasjoner før man kommer til kronjuvelene til slutt.

Mat

Vi spiste på en brasiliansk biffrestaurant en kveld. Det var sånn at du hadde et kort, som var rødt på den ene siden og grønt på den andre. Når du hadde den grønne siden oppe gikk de rundt og tilbydde forskjellig kjøtt. Det var også en salatbar hvor du kunne forsyne deg med alt mulig. Det var ikke så mange der da vi var der, så de gikk ikke så mye rundt med kjøtt, men jeg likte meg veldig godt der. Og man ble veldig mett! Vi kunne sitte der i to timer og spise så mye vi ville. Ikke at sånn buffet lønner seg for meg, for jeg spiser alltid så lite..

I Edinburgh var vi på en pub og spiste. Tomt for burgere, så jeg spiste fish and chips. Mest mektige maten jeg har smakt! Fisken var ikke veldig liten, så det var sikkert over halvparten igjen da jeg var mett. Likevel ble jeg sulten veldig fort, så jeg spiste middag nummer 2 på en pub på stasjonen. Det er veldig mange puber der borte, og det er der folk treffes. På puben bestilte jeg faktisk maten selv, mens pappa sto og pekte ut i luften. Det gikk veldig bra, men burgeren var kjempestor. Og kjempegod! Og mens vi satt på puben og ventet på toget gikk det duer inn og ut. Det er veldig koselig med puber, ihvertfall på dagen, for det er så god stemning!

Aberdeen

Det var en grå by, veldig mye granitthus og grå bygninger. Vi gikk litt rundt i byen den dagen vi kom dit, gikk gjennom Union Street, forbi en sekkepipespiller, og til stranden. Det var stoore bølger der, og et sånt strandtivoli, eller fornøyelsespark. Aberdeen er oljehovedstad i verden, og utenfor stranden og kysten ligger det enormt med supplybåter. Beate sa at om det hadde vært skyfritt når vi fløy fra Aberdeen til Stavanger kunne vi se oljerigger, båter og sånt overalt. Det var dessverre overskyet nesten hele veien, men vi så et par rigger og noen båter likevel.

Bare spør hvis dere lurer på noe med bildene eller turen ellers! Del 2 kommer i morgen, og så lager jeg et til innlegg om det kommer noen spørsmål :-)

• Værnes Lufthavn

Nå er vi endelig på hotellet, bor praktisk talt på flyplassen. Også må vi stå opp klokka fire i natt, gleder meg sykt! I løpet av de få minuttene jeg har vært her, har det gått 2-3 fly allerede, blir koselig å sove her.

Siste blogginnlegg før vi reiser fra landet, og sannsynligvis siste innlegg før jeg kommer hjem. Orker ikke å bruke så mye tid på å blogge når jeg er borte, men når jeg får tid (når jeg komemr hjem), skal jeg skrive om turen. Er jo så travelt da!

Dette var i går, kofferten min veier nå 12 kilo, jeg kan da shoppe 8 kilo. Jess!

Stort og fint!! Og jeg skal sove på ekstraseng i hjørnet bak tv-en. Også var jeg kreativ og merket kofferten min!

Luksus ♥♥♥

God helg ♥♥♥♥♥♥

• Reiseforberedelser

Okei, det eneste jeg skriver om er Skottland-turen, men man må jo skrive om det som skjer.

Det er så mye som må ordnes før en tur, og jeg slipper jo unna så og si alt. Måtte finne ut om jeg kunne bruke kortet, pakke, sjekke ut litt hvordan det er der vi skal være, og få fri fra skolen. Det er vel egentlig det jeg kommer på nå. Men det er egentlig nok, greit å slippe å tenke så mye!

Er jo så og si ferdigpakket! Haha, aner ikke hva jeg skal ha med eller hvor mye jeg trenger......

Reiseantrekket er klart ihvertfall!

Shoppeliste er veldig viktig, så jeg ikke glemmer noe! Må huske å skrive opp Starbucks-kopp!

Me gusta kameraet til mamma.. Men det har jeg vel også sagt før.

• Skotsk

Har tenkt endel på det at jeg kommer til å se ut som et spørsmålstegn hver gang noen snakker til meg når jeg er i Skottland. I sommer, da jeg og Elisabeth var i Gøteborg måtte jeg si "hæ" hver gang noen sa noe til meg for å få det med meg, og det var svensk.. Og nordmenn er de beste i Norden til å forstå andre språk pga alle dialektene. Det samme skjer når vi kommer til vestlandet, men det er kanskje fordi vi kjenner nesten bare gamle folk som bor der. Haha, blir artig å se hvordan det går ihvertfall! Tenk at om fire dager er vi på vei til Værnes!!!

Søkte ppå Scottish accent og hørte litt på den videoen. Forsto så og si ingenting, er litt som å høre folk snakke spansk..

Noen som har vært i Skottland og hørt skotsk?

• Skottland om 20 dager!!

Jeg gleder meg syykt til å dra til Skottland! Gleder meg egentlig til alt, ta fly, besøke et nytt land, se på gamle slott, dra til Edinburgh, være hos storesøster, treffe to storesøstre, shopping og alt det andre. Har sett på bilder og lest litt og det ser ut til å være bra shoppingmuligheter. Ikke at jeg er så fryktelig rik, vet ikke helt hvor mye penger jeg har på kortet, men det er ikke ofte at jeg er på utlandsferie. Var jo i Gøteborg i sommer, men bortsett fra det og dagsturer til Sverige på sommeren, har jeg ikke vært på utenlandsferie siden 2008. Da var vi i Danmark og en tur i Tyskland og Sverige. Men man trenger jo ikke å dra til utlandet for å oppleve ting, er jo mye å se i Norge, bare ikke så mye å kjøpe. Må likevel prøve å spare litt i Skottland, siden vi skal på klassetur til London til våren. Wæ, mye som skjer!

Når vi flyr til Aberdeen flyr vi innom København, så jeg får jo være innom Danmark en gang til. Jeg må skaffe meg et sånn skrapekart hvor jeg kan skrape fram land jeg har vært i! Så langt Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Søkte på shopping i Aberdeen, ser ok+ ut. Ser helt fantastisk ut faktisk! Men vi er i Edinbirgh på mandagen, så det blir nok mer shopping der. I tillegg til at det sikkert blir shopping på taxfree, spørs hva som er billigst. Seriøst, jeg elsker shopping! Jeg blir så lykkelig av det, å gå rundt med nyinnkjøpte ting, se på butikker hvor det er masse nye ting og bare være lykkelig. Litt mindre lykkelig blir jeg når jeg kommer hjem og finner ut hvor mye penger jeg har brukt. Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare meg i år, når jeg skal til Storbritania to ganger, og på ferie på Østlandet. Må ha shoppingsperre i Mosjøen. Seriøst, det er ingenting her jeg trenger uansett.

Starbucks ♥ ♥ ♥ ♥ Dette er i Aberdeen, og det er i Edinburgh også!!! Ah, elsker frappuccino! Kjøpte det hver dag da jeg var i Gøteborg, kommer sikkert til å gjøre det nå også. Det fins jo så få plasser.. Men jeg hørte at Lilletorget skulle åpne i Mosjøen igjen, og den ene gangen jeg smakte det der var det veldig godt! Blir dyrt i lengden da.. Hvorfor må man alltid tenke på penger? Kan man ikke bare leve lykkelig uten bekymringer??

Haha, nå har jeg skrevet veldig mye om shopping, men det er selvfølgelig mye mer jeg gleder meg til. Gleder meg til å treffe Beate og Anne Sofie igjen, være på ferie utenfor Norge, se gamle slott, reise i Skottland, bli kjent med nye kulturer og steder, og ikke minst komme meg ut av Mosjøen i noen dager. Jeg tror ikke jeg har gledet meg så mye til å dra på ferie på veldig lenge. Jeg er jo alltid på Heggedal, det gleder jeg meg til, men det er liksom aldri noe nytt der. Gledet meg til å dra til Gøteborg med Elisabeth, men da hadde jeg hatt det travelt med Toppen og jobb i flere uker, så jeg hadde ikke så mye tid til å undersøke og sånt. Nå sitter jeg hver dag og søker på shopping, starbucks og alt mulig. Tenker litt på at jeg har for høye forventninger, men jeg vet at det kommer til å bli en kjempebra tur, spesielt siden Beate har lovet å kjøpe Nutella til meg ♥

• Hjemme fra klassetur

Jeg kom hjem fra Helgelandsturen med 2MU, 2A og 2B for ikke så lenge siden, og jeg er veldig sliten nå. Forstår ikke hva som skjer, men jeg klarte ikke å sove på veien hjem.. Det beste som fins er jo å sove på veien hjem fra klassetur, våkne opp til den bråkete standardsangen som alltid blir satt på når vi nærmer oss Mosjøen, No particular place to go, og være uthvilt når jeg kommer hjem. Dette var våres tredje klassetur, og andre gang vi var i Brønnøysund. Måtte jo få med allmenn også.

Klasseturer som ikke er turné arrangert av oss er ofte veldig mye informasjon på veldig lite tid. Kjente i går at jeg såvidt klarte å holde hodet oppe fordi jeg var sliten allerede. Men klasseturer er også alltid kjempekoselig! Ihvertfall når man har en klasse som 2MU ♥ Neste år skal vi være borte ei hel uke, i Praha! Og så skal vi jo selvfølgelig på flere klasseturer i år, til Oslo, London og en eller annen turné. Haha, skryt, men vi er jo flinke og engasjerte :-)

Jeg har tatt så mye som 40 bilder på hele turen, 660 mindre enn da vi var i Trondheim. Alt for dårlig! Men det er så greit å slippe å tenke på at jeg må dokumentere ALT så sykt nøye, så jeg gikk som regel rundt med kameraet i veska. Mobilen funket heller ikke, fordi onecall klikket. Ble redd for at jeg måtte skaffe meg ny telefon, for jeg elsker lille bebien min med tastatur ♥ Men den kan jo forsåvidt ikke bli ødelagt, for telefonene mine har alltid overlevd. Har rotet bort den ene, men den funker.

Kommer hele tida bort fra poenget, men det var en kjempebra klassetur. Vi var i Sandnessjøen og hørte på foredrag om oljevirksomhet og sånt, på Petter Dass-museet (der jeg har vært tre ganger før), på krigskirkegården, sett gården der Ingrid bor på Søvik, tatt båt til Brønnøysund, vært på fjelltur, vært på guiding i Brønnøysund, besøkt TTS, Torghatten traffikselskap og spist på Hildurs urterarium. Mye å gjøre på to dager, men vi klarte det! Det er jo en artig måte å lære på, selv om det kanskje blir litt mye på en gang. Mye tekst i innlegget, håper dere klarer å lese alt.

Søte klassen min! En liten del av den ihvertfall.

Tok kameraet med ut, men satt på bussen etterpå og tok bilder...

Laaars ♥

Ikke noe bra bilde av Torghatten i dag, for det var mørkt da vi var der. Vi hadde en strålende konsert for allmennfolket da, tipper de satte stor pris på det! Litt småsurt, men sånt skjer. Det er så fin klang der at det dekker opp for det.

God mat vi fikk i dag! Selvfølgelig endte alle opp med å spille på glassene, det er jo sykt kult. Trodde det var mer avanserte greier, men det er vel vanskeligere å få rene toner og en melodi og sånt.

Da vi kom til Mosjøen i dag måtte vi selvfølgelig sjekke hvordan det sto til med førsteklassingene, som akkurat var ferdig med dans da vi kom til skolen. Stakkars førsteklassinger, de savnet oss fryktelig mye! Kan jo ikke forlate skolen uten at det blir elendighet der.. Haha, internt. Men nå skal jeg lage vafler, for mamma har bursdag i dag ♥♥

• Ramberg - ti timer unna

Jeg var i koma da jeg ble vekt i dag, slet meg gjennom spansken og resten av dagen, glemte headsettet og penalet hjemme (ja, jeg fant faktisk et pennal jeg kan bruke!), men var ferdig tidligere enn vanlig. Så alt i alt var det en ok dag. Faktisk må jeg finne kameraet mitt for å legge inn de siste bildene fra helga, masse spisebilder og sovebilder fra båten (de skal ikke på bloggen altså).

Båtturen til Lofoten gikk veldig greit, artig med bølger og sånt, men på veien hjem var jeg kvalm, og alle klærne mine var våte fordi det regnet. Har overraskende nok ikke blitt syk (enda)! Vi kom til Ramberg i ni-tiden på kvelden, etter 10 timer reising. Tilsammen i helga blir vel det noe over 20 timers reise, for å spille ca halvparten så lenge. Men turen var absolutt verdt det!

Vi har som sagt spilt mange timer i helga, som endte i en veldig bra konsert. Det var ca 70 deltakere, flesteparten fra nord i fylket, tror jeg, men likevel endel sørfra. Jeg ble kjent med noen flere, men det var ikke så mange på min alder som jeg ikke kjente fra før. Vi har etter mange seminar dannet en "Mosjøen-Mo-kjerne", altså de samme som er med på alt. Noen av dem har jeg kjent i 7-8 år eller noe sånt, mens Maria og Nathalie ble jeg kjent med i fjor.

Når vi ikke har spilt eller kjørt har vi sett film, spilt spill, fliret MYE, snakket masse, vært på butikken, spist, sovet litt, blitt kjent med nye folk, og hatt det veldig artig. Vi fant masse spill på biblioteket, så vi var der endel og spilte spill, og så film der på lørdagskvelden. Vi så Gutten i den stripete pyjamasen, en utrolig trist film! På lørdagen var vi på matbutikken, og en tur innom den andre butikken de har. Vel, de har litt flere butikker, men for det meste fiskegreier.

På søndagen øvde vi litt, pakket og sånt, og spilte konsert. Veldig vellykket, og vi rakk til og med ferja. Det var storm på søndag, så det var like før ferja ble innstilt, sa noen.. Syns virkelig synd på de som må ta den ferja oftere! Jeg var så kvalm at jeg ikke klarte å være inne, og ute regnet det og var kaldt. Men vi hadde det veldig artig ute på båten i starten. Det hjelper utrolig mye å være ute på båten! Vi kom hjem til Mosjøen utpå natta, så jeg fikk ikke lagt meg før halv to.. Fikk ikke sove hele veien hjem selv om jeg var kjempetrøtt. Hater det. Så det blir tidlig kveld i kveld. Haha, too late.

Sunniva, meg, Maria, Birgitte, Nathalie og Vida :-)

Vi hadde det veldig artig på båten med å prøve å stå i ro uten å miste balansen.

Da vi nærmet oss Lofoten kom kveldssola fram fra skyene :-)

Som dere ser var det ikke så fint vær på fredag heller, men det var ikke på langt nær så ille som på søndag!

Søringer på tur!

Kaldt altså..

Sånt kan man ikke gjøre i Mosjøen, for her kjører det biler på veien.

Var innom klessbutikken der, for det meste 40+.

Vi ble ikke ferdig med spillet, men dere ser vel hvem som leder! Jeg er gul altså. Gul var favorittfargen min da jeg var liten, så jeg er alltid gul i spill. Det var et spill hvor du måtte kunne masse om logoer og bedrifter og alt mulig!

Jeg og Maria sov på den store madrassen.

Haha, fornøyd.

Lofoten har en utrolig spesiell og vakker natur! Vi så ikke så mye av det, så de tre nederste bildene er tatt fra bussen.. Skulle gjerne vært der lenger og sett litt mer, men det får jeg tatt en annen gang. Jeg har lyst til å ta hurtigruta en plass nordover, men vet ikke om dette er rette årstida for meg..

Alle disse bildene er mine, men når jeg har fått flere fra de andre skal jeg legge ut de også :-)